همه چیز دررابطه ‌با سیستم تهویه مطبوع
نوشته شده توسط : محمد سلحشوری

انسان­ها امروزه باتوجه‌به مدرن شدن دنیا بیشتر زمان خود را در فضاهای بسته می­گذرانند؛ بنابراین بسیار مهم است فضایی که در آن هستند هوای مناسبی از همه جهات مثل: پاکی، میزان کافی رطوبت و ... داشته باشد، ازاین‌جهت که هوایی که تنفس می­کنیم از همه جهات بر جسم و روح انسان تأثیر مستقیم دارد. رسیدن به هوای ایده­آل در فضای آزادکار سخت و دشواری است و بیشتر کشورها تا حدودی با این مشکل روبه­رو هستند. اما در فضاهای بسته مانند منزل و محیط کاری راه­های زیاد و راحت­تری برای این کار هست. یکی از این راه­ها استفاده از سیستم تهویه مطبوع است که در ادامه بیشتر با این سیستم آشنا می­شویم.  شرکت سیستم تهویه مطبوع TTM یکی از بهترین و معتبرترین شرکت های ایران در این حوزه می باشد.

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

سیستم تهویه مطبوع سیستمی است که در محیط­های بسته مانند آپارتمان­ها یا محیط­های کاری تعبیه می­شود، تا هوای داخل محیط را به ایده‌آل‌های تعیین شده برسانند. این ایده­آل­ها برای هر کس متفاوت است، اما همه افراد یک سری انتظارات مشخصی از یک سیستم تهویه مطبوع خوب دارند. مثل گردش هوای خوب

علاوه بر این موضوعات با به‌وجودآمدن ویروس کرونا و همه­گیری آن، تهویه هوا نقش مهمی در محیط­های کاری دارد. به این خاطر که در محیط­های بسته که هیچ­گونه راه ارتباطی با بیرون ندارند امکان مبتلا شدن به این ویروس بیشتر است. به همین خاطر از زمان همه­گیری کرونا به سیستم تهویه مطبوع محیط­ها بیشتر توجه می­شود.

تعدادی از وظایف سیستم تهویه مطبوع

  •  کنترل دما در محیط و رساندن هوا به دمای تعیین شده (سرمایش و گرمایش)
  • ازبین‌بردن گازهای سمی و بوهای نامطبوع
  • تنظیم میزان رطوبت موجود در هوا
  • تنظیم رفت‌وآمد هوا در واحد
  • ضدعفونی‌کردن هوا و ازبین‌بردن ویروس­ها در مکان­ها درمانی مثل بیمارستان
  • ...

این سیستم­ها در هنگام ساخت ساختمان­ها توسط مهندس­های مربوطه، با توجه شرایط ساختمان طراحی و تعبیه می­شوند.

شرایطی که باید برای تعبیه سیستم تهویه دقت داشته باشید

  • منطقه جغرافیایی ساختمان (هوای محیطی منطقه تأثیر مستقیمی بر سیستم تهویه دارد مثلاً اگر هوای بیرون آلوده باشد، سیستم تهویه قوی­تری نیاز است.)
  • کاربرد ساختمان (اگر ساختمان اداری باشد افراد بیشتری در محل رفت‌وآمد دارند پس به تهویه بیشتری نیاز است.)
  • متراژ ساختمان
  • نوع سیستم تهویه
  • ...

با ما همراه باشید تا با کارکرد و انواع سیستم تهویه مطبوع بیشتر آشنا شویم

چیلر

چیلر وسیله­ای است که به عنوان یک سیستم تهویه مطبوع هوا برای خنک کردن و سرمایش استفاده می­شود.

چیلرها فضای زیادی را اشغال می­کنند و بیشتر برای محیط­های بزرگ مناسب هستند تا به نسبت هزینه­ای که در بر دارند کارایی لازم را داشته­باشند.

نحوه کار چیلرها به این گونه است که: آب موجود در محفظه­ای که به چیلر متصل است در دیگ خنک کننده، خنک می­شود وگرمای آب جذب شده برای مصارف دیگری نگهداری می­شود. سپس این آب خنک شده گرمای محیط را به خود جذب می­کند و شروع به خنک کردن محیط می­کند.

البته چیلرها علاوه بر سرمایش برای گرمایش هم در فصل­های سرد سال کاربرد دارند و این یک ویژگی مهم به حساب می­آید.

چیلر هم به‌عنوان تهویه مطبوع استفاده می­شود هم برای مصارف صنعتی، مثل: آبی که به‌وسیله چیلر خنک شده است برای خنک‌کردن ماشین‌آلات استفاده می­شود.

چیلرها از نظر انرژی موردنظر عموماً در دو دسته قرار دارند:

چیلر جذبی: این چیلر با استفاده از انرژی حرارتی نیروی لازم برای فعالیت را به دست می­آورد.

https://ttmenterprise.com/%da%86%db%8c%d9%84%d8%b1-%d8%ac%d8%b0%d8%a8%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/

چیلر تراکمی: این نوع چیلر با استفاده از انرژی الکتریکی کار می­کند.

https://ttmenterprise.com/%da%86%db%8c%d9%84%d8%b1-%d8%aa%d8%b1%d8%a7%da%a9%d9%85%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/

هر دو نوع این چیلرها به‌تنهایی شامل مدل­های مختلفی می­شوند که ویژگی­های مختلفی در بردارند.

چیلرها قیمت­های مختلفی دارند که نحوه قیمت­گذاری آنها بستگی به عواملی مثل: نوع کمپرسور استفاده شده، ظرفیت چیلر، توان چیلر برای خنک کردن محیط، برند و ... دارد. اما قیمت چیلرها از 28 میلیون تومان تا حدود 4 میلیارد تومان است. البته باتوجه‌به نوسانات ارز باید در هنگام خرید قیمت دقیق را بررسی کنید.

مینی چیلر

مینی چیلر هم مدل کوچک­تر از چیلر تهویه مطبوع است که بیشتر برای مصارف خانگی و خنک‌کردن هوای آپارتمان استفاده می­شود. اندازه مینی چیلر به گونه­ای است که به طور جداگانه برای هر واحد آپارتمان می­شود استفاده کرد. برای استفاده از مینی چیلرها برای آپارتمان­ها یا واحدهای کوچک اداری می­توان آنها را در پشت­بام یا تراس نصب کرد.

یکی از مزیت­های مینی چیلر این است که هم به‌عنوان خنک‌کننده هم گرم‌کننده در فصل زمستان کاربرد دارد. نحوه کارکرد مینی چیلر این‌گونه است که نیازی به منبع آب برای خنک‌کردن ندارد و با استفاده از کمپرسور گاز متراکم شده، برای خنک‌سازی به داخل مدار فرستاده می­شود و پس از سرد شدن به مایع تبدیل شده و عملیات خنک‌سازی محیط را انجام می­دهد.

قیمت مینی چیلرها از 16 تا 500 میلیون تومان متفاوت است که با توجه ویژگی­های مینی چیلر و نحوه کاربرد آن قیمت‌گذاری صورت می­گیرد.

روفتاپ پکیج

یکی دیگر از سیستم­های تهویه مطبوع هوا روفتاپ پکیج است. روفتاپ پکیج در واقع ترکیبی از چیلر و هواساز است که وظیفه سرمایش یا گرمایش ساختمان را برعهده دارد. روفتاپ پکیج بیشتر روی سقف ساختمان نصب می­شود و نحوه عملکرد آن این‌گونه است: در تابستان با استفاده از تجهیزاتی مانند کویل آب سرد برای خنک‌سازی استفاده می­کند و در زمستان با کمک دیگ موتورخانه و کویل آب گرم هوای گرم را به تمام محیط ساختمان پخش می­کند.

فروش روف تاپ پکیج توسعه تدبیر و تلاش ماندگار

روفتاپ پکیج برای بیمارستان­ها، مساجد، مراکز خرید و فروشگاه­ها، ویلاها، هتل­ها، نمایشگاه­ها، سالن اجتماعات و ... مورد استفاده قرار می­گیرد.

مزیت استفاده از روفتاپ پکیج

  • نصب و نگهداری آسان
  • کم حجم و کم صدا
  • قابلیت گرمایش و سرمایش
  • ظرفیت­های مختلف
  • امکان نصب روی سقف ساختمان یا روی زمین
  • ...

روفتاپ پکیج‌ها نسبت به چیلر و مینی چیلر قیمت­های بالاتری دارند، البته قیمت این سیستم هم بستگی به ویژگی­های آن دارد. مانند: زمینی یا سقفی بودن، ظرفیت، توان و ... .

سه موردی که درباره آنها صحبت کردیم فقط تعدادی از اجزای سیستم تهویه مطبوع هوا هستند و باتوجه‌به پیشرفت تکنولوژی هرروزه سیستم­های جدیدی برای تهویه هوا اختراع می­شوند. مثلاً تا حدود 20 سال پیش تنها سیستم خنک‌کننده پنکه یا کولرهای آبی بودند اما امروزه تعداد آنها بسیار زیاد شده است.

پس بهتر است برای انتخاب بهترین سیستم تهویه مطبوع هوا از افراد متخصص و مهندسان مربوطه کمک بگیرید تا با مقدار هزینه­ای که در نظر دارید بهترین و جدیدترین سیستم را انتخاب کنید.





:: برچسب‌ها: سیستم تهویه مطبوع ,
:: بازدید از این مطلب : 486
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: